Sök:

Sökresultat:

5175 Uppsatser om Lika lär likar - Sida 1 av 345

Flickor och pojkars lek ur barns perspektiv

InnehĂ„llet i denna uppsats Ă€r en undersökning ur barns perspektiv kring vad de berĂ€ttar om leken. Syftet Ă€r att ta reda pĂ„ vad barn sĂ€ger om skillnader och likheter i pojkar och flickors lek pĂ„ förskolan. För att ta reda pĂ„ detta har intervjuer genomförts med barn som Ă€r fyra till fem Ă„r. Litteratur kring vad, var, hur och varför barn leker som de gör har bearbetats. Även genusbegreppet beskrivs och forskning ur barns perspektiv tas upp i forskningsbakgrunden, som avslutas med problempreciseringen.

Unga möter unga - En utvÀrdering

Unga möter unga is an activity that concentrates on sexuality, coexistence and relations. The project was founded by ?Ungdomsmottagningen centrum?. Ungdomsmottagingen centrum collaborates with the University of Gothenburg in implementation. When us students of socialwork programs have our practical vocational training place during term six we get the possibility to choose to participate on this activity aside of our other practical training.

Barns lika vÀrde och vÀnskap pÄ förskolan

Examensarbetet handlar om hur tvÄ olika förskolor arbetar med barns lika vÀrde och barns vÀnskapsrelationer. Den ena förskolan Àr belÀgen i en by nÄgra mil utanför Helsingborg och den andra ligger i en stadsdel i Helsingborg. Syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka vilken instÀllning pedagoger och förÀldrar har till barns lika vÀrde och hur barn ser pÄ vÀnskap. Vi har anvÀnt oss av följande frÄgestÀllningar: Hur arbetar pedagogerna pÄ de utvalda förskolorna med barns lika vÀrde? Har förÀldrar och pedagoger samma syn pÄ barns lika vÀrde pÄ de aktuella förskolorna? Har barnens sociala kompetens betydelse för vÀnskapsrelationerna pÄ förskolan? Hur ser likabehandlingsplanen ut pÄ de utvalda förskolorna? Som underlag till vÄrt examensarbete har vi anvÀnt tidigare forskning inom Àmnet, förskolans styrdokument, skollagen, barnkonventionen och annan litteratur som vi anser Àr relevant för arbetet.

VÀrdegrunden "elevers lika vÀrde"

I vÄr studie har vi velat se hur pedagoger beskriver sitt arbete kring "elevers lika vÀrde" samt hur de definierar begreppet. Syftet Àr att ta del av pedagogers syn pÄ elevers lika vÀrde samt deras dagliga arbete med detta. Vi vill Àven beröra problemet krÀnkning i skolan. Vi har valt att anvÀnda oss av kvalitativa intervjuer med pedagoger som Àr verksamma frÄn förskola till gymnasiet. Studien har visat att det krÀvs ett medvetet förhÄllningssÀtt av pedagogen för att eleverna ska kÀnna att de har ett lika vÀrde.

Storbritanniens, Tysklands och Frankrikes vÀg efter Helsinki Headline Goal : en studie i nationella strategier

1999 överenskom den Europeiska Unionen om Helsinki Headline Goal (HHG). ?HHG? gav ett antalförmÄgor för krishantering som Unionen skall disponera 2003. Denna uppsats analyserar huröverenskommelsen om ?HHG? pÄverkat Storbritanniens, Tysklands och Frankrikes strategi ochförsvarsmaktsstruktur.

Likhet och inte likhet : LĂ€rares undervisningsmetoder och elevers kunskaper om begreppen lika med och inte lika med i Ă„r 1.

Syftet Àr att undersöka hur tvÄ lÀrare pÄ tvÄ olika skolor introducerar och arbetar med begreppen "lika med" och "inte lika med" i Är 1 och vilka kunskaper och vilken förstÄelse elva elever har om begreppen. Vi anvÀnde en kvaliatativ undersökningsmetod bestÄende av intervjuer och en matematikdiagnos.LÀrarnas undervisningsmetoder överensstÀmmer vid introduktionen av begreppet "lika med", men ingen av dem arbetar med begreppet "inte lika med". Den ena klassen bestÄr uteslutande av elever med svenska som förstasprÄk medan den andra bara har en elev med svenska som förstasprÄk. En skola arbetar mer med gruppövningar, problemlösningar, vardagsanknutna uppgifter och talar mer matematik medan den andra fokuserar mer pÄ sprÄket, anvÀnder Montessorimaterial och fÀrdiga lÀromedel.Eleverna lyckas bÀttre med uppgifter dÀr de kan anvÀnda sig av laborativt, konkret material eller dÀr det finns bÄde bild och symbolsprÄk i kombination, Àn med uppgifter som enbart innehÄller abstrakt symbolsprÄk. De har inte arbetat med symbolen "inte lika med" men majoriteten löser ÀndÄ de uppgifter som innehÄller symbolen.

Bilden av konstnÀren och dess utveckling i Ingmar Bergmans filmer

I Ingmar Bergmans filmer förekommer det ofta olika typer av konstnÀrer eller dess "likar", enligt Bergman (i form av t ex gycklare). Dessa rollfigurer belyser inte enbart konstnÀrliga spörsmÄl utan deras frÀmsta uppgift Àr kanske att fungera som en slags "stÀllföretrÀdare" - eller en symbol för mÀnniskan - eftersom just konstnÀrerna i hög omfattning tangerar mer djupa allmÀnmÀnskliga frÄgor i Bergmans filmer. Exempel pÄ detta Àr kanske i första hand dÄ konstnÀrerna frÄgar sig vad sanning Àr för nÄgonting, samt hur detta sedan berör en metafysisk verklighet dÀr Bergmans hela existentiella problematik verkade kretsa kring frÄgan om man överhuvudtaget kan vara sann; samtidigt som han dÄ ocksÄ verkar konstatera att en "riktig" verklighet inte verkade vara möjlig att inringa.Meningen med denna uppsats Àr att titta pÄ vilken och vilka bilder Ingmar Bergman ger av konstnÀrerna i sina spelfilmer (fram till Fanny och Alexander), vilket dÄ ocksÄ berÀttar nÄgot om Bergmans egna existentiella problematik och hur den utvecklades under hans liv och skapande..

50/50 Om konsten att dela förÀldraledigheten -En studie om fem familjers erfarenheter

AbstraktVi har genomfört en kvalitativ undersökning dÀr vi har intervjuat fem förÀldrapar som delat nÀstintill lika pÄ förÀldraledigheten. Fokus har legat pÄ papporna och vÄrt syfte var att försöka förstÄ vad som motiverat dessa pappor till att vara hemma med sina barn i lika stor utstrÀckning som mammorna. Vi ville Àven se om det verkligen Àr sÄ svÄrt att dela lika pÄ förÀldraledigheten som det ofta sÀgs vara, samt inspirera fler förÀldrar till att dela lika. Intervjuerna presenteras i uppsatsen som livsberÀttelser och i analysen reflekterar vi kring dessa med hjÀlp av utvalda teorier och begrepp, bland annat Giddens: rena förhÄllanden och Beck och Beck-Gernsheim: första och andra moderniteten. VÄrt resultat visar att det Àr flera faktorer som motiverat papporna till att ta ut sin del av förÀldraledigheten, den frÀmsta Àr pappans och mammans gemensamma vilja att dela lika och att skapa en nÀra relation till sitt barn..

Könsskillnader i upplevelse av lika villkor pÄ arbetet. : - enkÀtundersökning pÄ ett teknikkonsultföretag.

VÄrt syfte var att undersöka könsskillnad i upplevelse av lika villkor pÄ arbetet för kvinnor och mÀn vid ett teknikkonsultföretag med 739 anstÀllda. Tidigare forskning har visat skillna-der i lika villkor pÄ arbetet mellan kvinnor och mÀn (Harris, Gilbreath & Sunday, 2002; Ma-rongiu & Ekehammar, 1999; Wicks & Bradshaw, 1999). Vi undersökte om könsskillnaden kunde förklaras utifrÄn fyra prediktorer: arbetsbelastning, lön och andra belöningsformer, arbetsplatsklimat samt utvecklingsmöjligheter. För datainsamling distribuerade vi en enkÀt till samtliga anstÀllda (N=418). GruppjÀmförelsen visade att kvinnor upplevde lika villkor för könen i mindre utstrÀckning Àn mÀn.

Dilemman i dagens fritidshem : En vetenskaplig essÀ om betydelsen av interkulturell kompetens och vikten av allas lika vÀrde

Den hÀr vetenskapliga essÀns syfte Àr att belysa svÄrigheterna i att hantera en mÄngkulturell skola och vikten av att ha en interkulturell kompetens. EssÀn bygger pÄ tankar kring att bejaka kulturell identitet och tankar om allas lika vÀrde. Jag vill ocksÄ visa pÄ hur lÀroplanen förhÄller sig till kulturell identitet och allas lika vÀrde. EssÀn speglar egna erfarenheter som anvÀnds i en utvecklande process och ett reflekterande skrivande. Slutsatsen visar att fritidspedagogerna i dagens mÄngkulturella skola möter flera hinder.

Utrustning för automatmontering av ackumulator

This report deals with an exam report written by Olle Hjalmarsson and Thomas Likar, students at Högskolan i Halmstad. The project was carried out for Haldex Traction AB in Landskrona whose business consist of manufacturing automatic all wheel drive systems (AWD-system). These systems consist of a plate clutch which activates all four wheels of a 4-wheel driven vehicle. An important component in these clutches is the accumulator which basically consists of a piston under the load of a spring which creates an oil pressure with the help of an electric motor used for actuating the clutch.At Haldex difficulties has been experienced regarding the assembly of the accumulator parts due to the small tolerances between the piston and the hole of the accumulator in the cast aluminium housing. Attempts have been made to assemble the parts in existing robot cells.

"Hitta pÄ nÄgot sjÀlv..hm..sÄ att det blir jÀmnt?" : En kvalitativ studie av elevers resonemang vid lösning av matematiska problem om lika med

Internationell forskning visar att svenska elever presterar sÀmre i matematik i jÀmförelse med genomsnittet av elever i andra lÀnder, dÀr en förklaring tycks vara att eleverna inte har en full förstÄelse för begreppet lika med vid ekvationslösning. En annan förklaringsmodell kan vara att elevers resonemang tenderar att vara imitativa istÀllet för baserade pÄ matematisk grund. Kreativa resonemang dÀremot, som behövs för att skapa duktiga problemlösare, krÀver att eleven verkligen anvÀnder den matematiska grunden. Denna studie undersöker elevers matematiska resonemang vid lösning av problem baserade pÄ begreppet lika med. Elever i Ärskurs 2 har genom kvalitativ metod studerats med hjÀlp av videoobservationer nÀr de enskilt i en laborationsliknande situation löst problemuppgifter om lika med.

Pedagoger pÄ lika villkor?-förskollÀrare/fritidspedagog en pysslande resurs

I den nya lĂ€rarutbildningen jĂ€mstĂ€lls förskollĂ€rare, fritidspedagoger och grundskolans tidigareĂ„rlĂ€rare. De kallas alla för lĂ€rare och har lika lĂ„ng utbildning och jĂ€mbördig status. Ser det ut sĂ„ pĂ„ fĂ€ltet? Är vi pedagoger pĂ„ lika villkor eller Ă€r förskollĂ€rare och fritidspedagoger för verksamheten pysslande resurser? VĂ„rt syfte Ă€r att skapa kunskap om förskollĂ€rarnas, fritidspedagogernas och grundskolans tidigareĂ„rlĂ€rares syn pĂ„ samarbete och fördelningen av arbetsuppgifter i klassrummet. Vi avser Ă€ven att försöka belysa hur pedagogerna vill att arbetssituationen ska se ut jĂ€mfört med hur den ser ut idag.

Elever ser pÄ vÀrdegrunden : En kvalitativ undersökning av elevers uppfattningar av mÀnniskors lika vÀrde

SAMMANFATTNINGFöreliggande uppsats Àr en kvalitativ undersökning av elevers uppfattningar av mÀnniskors lika vÀrde. Studien, som har en fenomenografisk ansats, Àr gjord pÄ en grupp gymnasieelever frÄn ett yrkesförberedande program. Syftet Àr att finna hur elever beskriver kvalitativt skilda sÀtt att erfara mÀnniskors lika vÀrde. I förlÀngningen Àr tanken att denna kunskap ska kunna ge en grund för lÀrare att förstÄ elevers perspektiv inom omrÄdet. Den övergripande frÄgestÀllningen Àr: PÄ vilka kvalitativt skilda sÀtt beskriver gymnasieelever att de uppfattar mÀnniskors lika vÀrde? 10 elever har intervjuats individuellt utifrÄn en halvstrukturerad intervjuguide med frÄgor pÄ sÄvÀl generell nivÄ som avseende specifika frÄgestÀllningar.I en teoretisk del ges en översikt över vÀrdegrunden i den svenska skolan, dÀr olika perspektiv pÄ och tolkningar av vÀrdegrunden redovisas och diskuteras.

Fornskandinavisk mytologi kontra Hildebrandt : en analys av Johanne Hildebrandts anvÀndande av den skandinaviska mytologin i sin trilogi om Valhalla

Uppsatsen Àr en studie av det sÀtt pÄ vilket författaren Johanne Hildebrandt har anvÀnts sig av den fornskandinaviska mytologin nÀr hon skrivit sin trilogi om Freja och Valhalla. Hon har anvÀnt flera karaktÀrer, myter och beskrivningar frÄn bronsÄlder, Skandinaviens i allmÀnhet och Sveriges i synnerhet, och lagt dem som grund för sina böcker. Hon vÀljer att vinkla boken ur ett feministiskt perspektiv och sÀtter stort fokus pÄ matriarkatet. Ingen vet sÀkert hur samhÀllet var uppbyggt för 2700 Är sedan, och Hildebrandt sÄg sin chans att skriva boken ur ett perspektiv dÀr kvinnan och Gudinnan stod i centrum.Hon har onekligen anvÀnt mycket frÄn mytologin. Ju mer pÄlÀst man Àr om fornskandinavisk religion desto mer kopplingar mÀrker man.

1 NĂ€sta sida ->